Monday, October 12, 2009

Ulama Mesir dakwa amalan bukan kehendak Islam... Keliru?


KAHERAH: Imam al-Azhar, Muhammad Sayyed Tantawi, bercadang mengharamkan penuntut wanita memakai purdah ketika berada di dalam kampus dengan memberikan alasan keselamatan. Akhbar al-Masry al-Youm melaporkan, cadangan Muhammad tercetus ketika dia melawat sebuah sekolah menengah awal minggu ini. Melawat sekolah itu pada permulaan sesi akademik bagi mengekang penularan selesema babi, dia berang melihat pelajar berpurdah dan mengarahkan ia dibuka. “Purdah tidak ada kena mengena dengan Islam, sebaliknya hanya budaya,” katanya. Muhammad kemudian mengumumkan akan mengeluarkan arahan melarang penuntut wanita memasuki Universiti al-Azhar jika mengenakan purdah. “Purdah bukan ajaran Islam. Saya lebih tahu mengenai agama berbanding ibu bapa kamu,” katanya. Sementara itu, sumber berkata, polis menerima arahan lisan melarang pelajar wanita memasuki al-Azhar, selain menguatkuasakan arahan sama di sekolah menengah dan beberapa dormitori universiti di Kaherah. Arahan itu dilihat sebahagian daripada kempen kerajaan membanteras pengaruh golongan konservatif tegar di Mesir. Seorang ulama, Abdel Moati Bayoumi, berkata ulama al-Azhar akan menyokong Muhammad jika dia mengeluarkan perintah itu. “Kami sependapat purdah bukan kehendak agama. “Taliban memaksa wanita memakai purdah dan fenomena itu semakin menular. “Kini sampai masanya ia dibanteras,” katanya. - AP

Berita gempar ini telah menjadi perbincangan ramai ahli-ahli agama. Sebahagian menyokong sementara sebahagian pula membantah.
 
Saya tidak bertujuan berhujjah di sini dengan dalil-dalil, kerana perbincangan tentang niqab dalam agama sedia maklum dan kita boleh mendapati perbincangannya dalam kitab-kitab agama. Ertikata lain, niqab diperselisihi para ulama dahulu dan sekarang.
 
Saya tertarik dengan kata-kata guru kami, Shaikh Ayman ad-Daqqaq, hafizahullah. Walaupun beliau berpendapat niqab atau purdah tidak wajib, namun beliau tetap mempertahankannya.
 
Katanya: "Mereka mewajibkan 'niqab' dalam masalah penyakit selsema babi, termasuk untuk lelaki , tetapi melarang muslimah daripada memakai purdah?!"
 
Katanya lagi: "Mereka berjaga-jaga daripada penyakit-penyakit yang merosakkan badan, namun tidak berjaga-jaga daripada penyakit-penyakit yang boleh merosakkan agama!"
 
Ertikata lain, penyakit yang lebih layak kita berjaga-jaga adalah penyakit yang boleh membunuh hati orang-orang Islam.
 
Sabda nabi (sallallahu 'alayhi wasallam): "Ketahuilah, ada seketul daging di dalam badan, sekiranya ia baik maka baiklah jasad seluruhnya, dan sekiranya ianya rosak maka rosaklah jasad seluruhnya. Ketahuilah, ianya adalah hati."
[Sahih Bukhari dan Muslim]
 
Sabdanya lagi: "Tidak aku tinggalkan selepasku di kalangan manusia suatu fitnah (ujian) yang lebih mudarat kepada golongan lelaki daripada (fitnah) wanita."
[Sahih Muslim, Tirmizi dan lain-lain]
 
Sabdanya lagi: "Sesungguhnya dunia itu adalah manis rasanya dan hijau. Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta'aala menjadikan kamu khalifah di dalamnya, maka Allah Ta'ala memandang kepada amal kamu. Bertaqwalah kamu terhadap dunia dan wanita, karena sesungguhnya fitnah yang pertama kali menimpa Bani Israil adalah berkenaan wanita."
[Sahih Muslim]

Cuba kita fikirkan, ungkapan-ungkapan seperti: "Mula gatal lah tu!", atau "Jangan menggatal!" dan lain-lain yang biasanya disebut oleh kaum wanita (tidak semestinya isteri!) kepada kaum lelaki, menunjukkan perangai lelaki yang akan berubah apabila berinteraksi atau dilihat oleh seorang perempuan, dan begitu juga sebaliknya! Oleh itu, Islam mewajibkan hijab, dan melarang pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Secara lojiknya, purdah juga dikira suatu langkah yang amat berkesan untuk mengawal fitnah ini, samada wajib atau sunat (bergantung kepada pendapat yang dipegang).

Bukankah Allah berfirman: "Katalah (wahai Muhammad) kepada orang orang lelaki yang beriman, rendahkanlah pandanganmu dan jagalah kemaluan mereka, itu lebih baik untuk mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan."
[an-Nur:30]

Semasa saya belajar di England, saya belajar Tingkatan 6 di Marlborough College. Kolej tersebut adalah sebuah kolej berasrama penuh yang asalnya untuk pelajar lelaki sahaja. Diberitakan bahawa keadaan kolej sangat baik dan keputusan peperiksaan sangat baik ketika ianya hanya untuk pelajar lelaki. Tetapi, sewaktu saya masuk ke kolej tersebut, mereka baru sahaja beberapa tahun membenarkan kemasukan pelajar-pelajar perempuan pula. Hasilnya, keadaan dan keputusan peperiksaan merosot!

Seorang penyelidik, Johan C Karremans di Radboud University of Nijmegenm, Belanda, telah membuat satu kajian tentang kesan interaksi pergaulan antara lelaki dan perempuan terhadap fungsi berfikir. Ringkasnya, lelaki akan menjadi 'bodoh' seketika apabila berinteraksi dengan perempuan, tidak kira samada lelaki itu sudah berpasangan atau tidak!!

Berikut adalah petikan daripada hasil kajian beliau:

Johan C. Karremans and colleagues at Radboud University of Nijmegen in The Netherlands tested the prediction that mixed-sex interactions temporarily cause a decline in cognitive functioning.


In two studies, they had participants interact with a stranger of either the same or opposite sex and complete a cognitive task both before and after the interaction.

In their first study, 40 male participants tended to perform worse on a cognitive task (requiring the constant updating of working memory) following the mixed-sex interaction compared to the same-sex interaction. Interestingly, this effect held independent of whether the participants were romantically involved or single. Also, this effect was even stronger when the male participant reported higher attraction to the opposite-sex person they were interacting with.

In their second study, the researchers had 53 male and 58 female college participants interact with each other, instead of using a confederate for the interactions (like they did in the first study). Men (but not women), likewise, displayed a decline in performance on a different, very cognitively demanding task, requiring both task-switching and inhibition. Also, just like the first study, this effect held independent of whether the participant was currently in a relationship. Additionally, Men (but not women) reported higher levels of impression management in mixed-sex interactions relative to same-sex interactions.

It should be noted that there was evidence that women's cognitive performance did tend to decline after mixed-sex interactions if they reported having a relatively strong goal to impress the opposite-sex other.

All together, these results suggest that there may indeed be something special about mixed-sex interactions that impair cognitive functioning.
[http://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/200905/interacting-women-makes-men-stupid]

No comments:

Post a Comment