Hadith Encyclopedia



بحث عن

Tuesday, February 9, 2010

Pilihlah... yang mana satu?!

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا ، وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا ، كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا ، انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَلَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلًا

Firman Allah (mafhumnya): "Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang Kami kehendaki bagi orang yang Kami kehendaki dan Kami tentukan baginya Neraka Jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. "

Sabarlah... jangan dikejar dunia sekaligus dilupakan Akhirat!
Kamu akan dapat rezeki, kemewahan, pangkat... yang di dunia, hanya sekadar apa yang Allah telah takdirkan sahaja.... Itupun untuk kehidupan dunia yang amat singkat!
Janganlah rabun jauh!

Akhiratmu bermula dengan MAUT!!







Firman Allah (mafhumnya): "Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik."

Usahalah di dunia untuk Akhiratmu... Dalam keadaan beriman...
Adakah kamu rasa berbaloi untuk melupakan ganjaran yang dijanjikan di Akhirat?!
Penuhilah syarat-syarat... Allah tunaikan janjiNya!!
Syaratnya:
(1) Berusaha sungguh-sungguh untuk Akhirat
(2) Beriman dengan Islam seluruhnya

Firman Allah (mafhumnya): "Kepada masing-masing, baik golongan ini maupun golongan itu, Kami berikan rezeki dari kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi. Perhatikanlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian (yang lain). Dan pasti kehidupan Akhirat lebih tinggi tingkatnya dan lebih besar keutamaannya."
[Al-Isra: 18-21]

Tidakkah kamu lihat, yang beriman pun dapat rezeki dari Allah, dan yang tidak beriman pun dapat!?

Perbezaannya di mana??

AKHIRAT!!!

No comments:

Post a Comment