عن ابن عمرو : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن لكل عمل شرة و لكل شرة فترة فمن كان فترته إلى سنتي فقد اهتدى و من كانت إلى غير ذلك فقد هلك .
Daripada Abdullah bin ‘Amr bahawa Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya setiap amalan ada waktu shirrah (kuat keinginan dan bertenaga), dan setiap waktu shirrah ada waktu fatrah (lemah). Maka, sesiapa fatrahnya amalannya masih di dalam sunnahku, maka dia berada di atas petunjuk, dan sesiapa fatrahnya menurut selain (sunnah) itu, maka dia akan binasa.”
[Diriwayatkan Ahmad, Ibn Hibban dan juga at-Tabarani di dalam ‘al-Kabeer’ – disahihkan oleh al-Albani (lihat Sahih al-Jami’ no. 2152) dan Shu’aib al-Arna’ut (lihat Musnad Ahmad no. 6958)]
عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَيَحْيَى بْنُ جَعْدَةَ عَلَى رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ مِنْ أَصْحَابِ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: ذَكَرُوا عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَوْلَاةً لِبَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَقَالَ: إِنَّهَا تَقُومُ اللَّيْلَ وَتَصُومُ النَّهَارَ، قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " لَكِنِّي أَنَا أَنَامُ وَأُصَلِّي، وَأَصُومُ وَأُفْطِرُ، فَمَنْ اقْتَدَى بِي فَهُوَ مِنِّي، وَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي، إِنَّ لِكُلِّ عَمَلٍ شِرَّةً ثُمَّ فَتْرَةً، فَمَنْ كَانَتْ فَتْرَتُهُ إِلَى بِدْعَةٍ فَقَدْ ضَلَّ، وَمَنْ كَانَتْ فَتْرَتُهُ إِلَى سُنَّةٍ فَقَدْ اهْتَدَى "
Daripada Mujahid, katanya: “Aku dan Yahya bin Ja’dah bertemu dengan seorang sahabat Rasul (sallallahu ‘alayhi wasallam) daripada golongan Ansar, katanya: “Mereka (para sahabat) menyebut tentang seorang hamba tebusan Bani Abd al-Muttalib sedang nabi bersama mereka: “Dia solat Qiyamullail (sepanjang malam) dan (sentiasa) berpuasa di waktu siang.” Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) bersabda: “Tetapi aku tidur dan aku (solat Qiyamullail), aku berpuasa (sebahagian hari) dan berbuka (di sebahagian hari yang lain). Sesiapa mengikut petunjukku, dia daripadaku, dan sesiapa membenci sunnahku dia bukan daripadaku. Sesungguhnya setiap amalan ada waktu shirrah, kemudian (datang) fatrah. Maka sesiapa yang fatrahnya cenderung kepada bid’ah maka dia telah sesat, dan sesiapa fatrahnya cenderung kepada Sunnah, maka dia berada di atas petunjuk.”
[Riwayat Ahmad, dan disahihkan oleh Shu’aib al-Arna’ut]
Keterangan hadis:
Setiap manusia ada masa-masa dia rajin beramal dan berkeinginan tinggi, dan ada masa-masa yang dia rasa kurang bertenaga dan kurang keinginan untuk beramal. Maka, seorang muslim adalah satu antara tiga keadaan seperti berikut:
No Waktu Shirrah; Waktu Fatrah; Hasil
1 Ikut Sunnah; Ikut Sunnah; Atas jalan yang lurus
2 Ikut Sunnah; Ikut bid’ah; Menuju kebinasaan
3 Ikut bid’ah; Ikut bid’ah; Menuju kebinasaan
Jalan yang lurus adalah waktu Shirrah dan waktu Fatrah mesti menurut Sunnah, dan ini boleh difahami daripada hadis di atas dan nas-nas lain, seperti hadis Aishah: “Sesiapa yang beramal dengan suatu amalan yang tidak kami perintahkan, maka ianya tertolak.” [Sahih Muslim]
Adalah disyorkan agar beramal dengan kadar sederhana, tidak melebih-lebih ketika waktu shirrah agar amalan itu dapat diteruskan walaupun dalam waktu fatrah. Ini dapat difahami daripada keluhan Abdullah bin Amr, sekiranya dahulu dia menerima keringanan yang sediakan syara’, beliau tidaklah merasa susah untuk meneruskan amalannya kemudian harinya apabila beliau sudah tua dan lemah! Keluhan beliau merujuk kepada amalan puasa yang beliau ingin melakukan yang maksima, dan nabi, akhirnya, menyebutkan puasa nabi Daud. Tetapi apabila beliau sudah tua dan lemah, beliau sudah sukar untuk meneruskan amalan itu.
Contoh:
Ketika sedang bertenaga, seseorang itu beramal dengan solat Qiyamullail setiap malam sepertiga malam terakhir. Kemudian, apabila dia kurang bertenaga, berkuranglah amalannya lalu makin pendek tempoh berdirinya, dan akhirnya dia hanya solat witir yang ringkas sebelum masuk waktu Fajr.
Malanglah bagi dia yang terus meninggalkan terus solat Qiyamullail dan melakukannya hanya dengan mengkhususkannya pada hari Jumaat sahaja, atau pada malam Nisfu Sha’ban, dan sebagainya yang tiada nas untuk mengkhususkannya bagi sesuatu hari dengan fadhilat yang khusus.
Malang juga sekiranya dia berlebih-lebih sehinggakan tidak tidur sepanjang malam untuk Qiyamullail, maka ini tidaklah menurut Sunnah nabi, dan akan mengakibatnya meninggalkan terus qiyamullail suatu hari kelak.
Begini juga amalan-amalan lain seperti puasa dan sebagainya, dinasihatkan mengambil jalan sederhana yang tidak membebankan apbila tiba waktu fatrah.
Allahu a’lam.
No comments:
Post a Comment