Saturday, June 16, 2012

Q&A: Bagaimana mandi hadas apabila anggota badan berbalut kerana kecederaan



Soalan: Bagaimanakah pulanya cara bagi saya untuk mandi hadas selepas habis datang bulan (haid).


Maaf kiranya soalan saya ini terlalu 'direct' tapi saya inginkan kepastian kerana ada sebilangan orang yang saya tanyakan memberitahu bahawa saya hanya boleh mandi hadas selepas balutan kaki saya itu dibuka. Jadi jika kaki saya ini berbalut selama lebih sebulan, maka saya terpaksa menanti sehingga ianya dibuka barulah boleh mandi hadas.


Selepas itu saya perlu menggantikan semula solat yang tertinggal.

Jawapan:
Berhubung dengan hadas besar (dan juga hadas kecil), ada empat pendapat ulama:
1.      Perlu mandikan bahagian tubuh yang sihat, dan sapu di atas balutan dengan tangan basah.
2.      Perlu mandikan bahagian tubuh yang sihat sahaja.
3.      Perlu tayammum, kemudian mandikan bahagian tubuh yang sihat, dan sapu di atas balutan dengan tangan basah.
4.      Perlu tayammum sahaja.


Nota: Perkara ini serupa juga untuk wudu’ kecuali ‘mandi’ digantikan dengan membasuh anggota-anggota wudu’.


Pendapat ketiga adalah pendapat Jumhur ulama (majoriti), berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Jabir, namun kesahihan hadith ini dipertikaikan. Pendapat kedua adalah kuat juga, beralasankan ayat Quran: “Allah tidak membebankan seseorang itu lebih daripada kemampuannya.” [2:286], dan ianya pendapat mazhab Dzahiri. Pendapat pertama menambahkan sapuan atas balutan juga atas alasan itulah yang kemampuannya. Pendapat terakhir pula menjadikan tayammum sebagai alternative, seperti ianya alternative untuk wudu ketika tiada air.
Saya cenderung kepada pendapat pertama kerana itulah yang mampu dilakukan, dan sapuan atas balutan telah dilakukan oleh seorang sahabat, iaitu Abdullah Ibn Umar. Dan sapuan atas balutan ini hanya langkah berjaga-jaga, dan kerana amalan Ibn Umar tidak cukup sebagai dalil mewajibkan sapuan atas balutan.


Tetapi sekiranya tidak yakin, maka bolehlah dilakukan seperti pendapat ketiga, iaitu pendapat majoriti ulama.


Dan kata-kata orang tu janganlah diikuti kerana tiada alim di kalangan ulama yang mengatakan sedemikian.


Allahu a’lam

No comments:

Post a Comment