Monday, June 28, 2010

40 ulama muda sertai UMNO - nasihat saya

40 ulama muda sertai UMNO. Pelbagai reaksi telah muncul berkenaan dengan penyertaan mereka ini. Ada yang menyokong, ada yang menentang, ada yang duduk di atas pagar.

Saya sendiri tidak berapa setuju dengan penyertaan mereka. Namun, apakah yang patut saya lakukan? Suarakan pendapat saya dengan hujah-hujahnya kepada semua orang untuk dibaca? Untuk apa? Nasihat? Apakah akibatnya?

Walau apapun pendapat serta hujah yang boleh dikemukakan, saya nasihat kepada semua agar tidak menjadikan perkara ini sebab perpecahan yang lebih teruk bagi umat Islam secara umumnya, dan ahli agama, secara khususnya.

Janganlah bantu Iblis dan Syaitan!

Janganlah kerana kita tidak setuju dengan penyertaan ini, kita cuba sedaya upaya untuk menggagalkan usaha mereka yang telah menyertai UMNO dengan tujuan untuk meluaskan medan dakwah!

Janganlah kita tonjolkan sikap tidak tolak ansur, lebih-lebih lagi, terhadap golongan ahli agama yang mengorak langkah untuk manfaat dakwah di Malaysia secara keseluruhan, dan bukan manfaat individu!

Bantulah mereka dengan tidak menyuarakan pendapat dan hujah kepada orang awam kerana mereka tidak dapat menilai pendapat dan hujah-hujah ini, dan lebih teruk lagi, mereka tidak tahu adab Islam dalam berbeza pendapat! Akibatnya telalu buruk, justeru melemahkan umat Islam sendiri, secara umum dan khusus!

Sekiranya tidak setuju, doakanlah bagi mereka lebih-lebih lagi di hadapan orang awam!

Lebih baik daripada menyuarakan pendapat dengan berhujah pro dan kontra, adalah nasihat-menasihati antara satu sama lain. Mereka bukannya masuk UMNO untuk memerintah, bukan untuk mengutamakan demokrasi berbanding sistem pemerintahan Islam, bukan untuk kepentingan politik dan sebagainya! Mereka bertujuan untuk tolong-menolong dengan kerajaan dalam usaha dakwah kepada Islam dan usaha mengembangkan ilmu Islam!

Barangkali kesan dakwah dan nasihat kepada kerajaan dari dalam parti adalah lebih berkesan daripada nasihat seseorang dari luar parti!

Tiada sesiapapun yang dapat mengatakan dengan pasti, tetapi janganlah perbuatan kita menjadi pemangkin kepada kegagalan usaha dakwah mereka!

Mereka perlukan nasihat, maka mereka perlu didampingi dan dibantu walaupun tidak dipersetujui! Kerana usaha mereka tidak senang! Usaha mereka akan berdepan berbagai fitnah dan cubaan! Maka janganlah renggangkan hubungan, malah eratkan lagi agar nasihat akan lebih berkesan!

Mereka memerlukan teguran dan peringatan daripada semua agar tidak lari daripada landasan asal, iaitu tujuan asal mereka menyertai UMNO!

Semoga Allah memberikan kekuatan bagi ulama-ulama muda ini untuk memperjuangkan dakwah Islam, bekerjasama dalam perkara yang makruf dan melarang yang mungkar, dan membuka medan dakwah seluas-luasnya bagi semua yang berhak berdakwah!

1 comment:

  1. Bila dah tanda tangan borang,

    sahlah nikahnya.

    Umno tu apa eik?

    ReplyDelete