عَنْ سَهْلِ بْنِ حُنَيْفٍ رَضِيَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "مَنْ قَالَ السَّلامُ عَلَيْكُمْ كُتِبَتْ لَهُ عَشْرُ حَسَنَاتٍ، وَمَنْ قَالَ السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ كُتِبَتْ لَهُ عِشْرُونَ حَسَنَةً، وَمَنْ قَالَ السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ كُتِبَتْ لَهُ ثَلَاثُونَ حَسَنَةً". أخرجه عبد بن حميد (ص 172 ، رقم 470) ، والطبرانى (6/75 ، رقم 5563) قال الألباني: صحيح لغيره (2711، صحيح الترغيب والترهيب).
Daripada Sahl ibn Hunaif (RA): Rasulullah (SAW) bersabda: “Sesiapa yang berkata: ‘As-Salamu ‘alaikum’, akan ditulis baginya 10 kebaikan (pahala), dan sesiapa yang berkata: ‘As-Salamu ‘alaikum warahmatullah’, akan ditulis baginya 20 kebaikan, dan sesiapa yang berkata: ‘As-Salamu ‘alaikum warahmatullah wabarakatuh’, akan ditulis baginya 30 kebaikan.”
[Diriwayatkan oleh Abd bin Humaid (ms. 172, no. 470), at-Tabarani (6/75, no. 5563). Kata al-Albani: (Hadith ini) Sahih lighairihi, (no. 2711 Kitab Sahih at-Targhib wat-Tarhib)]
Mirip hadith ini, hadith yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmizhi dan Abu Daud daripada Imran ibn al-Husain:
[Diriwayatkan oleh Abd bin Humaid (ms. 172, no. 470), at-Tabarani (6/75, no. 5563). Kata al-Albani: (Hadith ini) Sahih lighairihi, (no. 2711 Kitab Sahih at-Targhib wat-Tarhib)]
Mirip hadith ini, hadith yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmizhi dan Abu Daud daripada Imran ibn al-Husain:
عن عِمْرَان بن الحصين رضي الله عنهما ، قَالَ : جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبيِّ - صلى الله عليه وسلم - ، فَقَالَ : السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ ، فَرَدَّ عَلَيْهِ ثُمَّ جَلَسَ ، فَقَالَ النبيُّ - صلى الله عليه وسلم - : (( عَشْرٌ )) ثُمَّ جَاءَ آخَرُ ، فَقَالَ : السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ ، فَرَدَّ عَلَيْهِ فَجَلَسَ ، فَقَالَ : (( عِشْرُونَ )) ثُمَّ جَاءَ آخَرُ ، فَقَالَ : السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله وَبَركَاتُهُ ، فَرَدَّ عَلَيْهِ فَجَلَسَ ، فَقَالَ : (( ثَلاثُونَ )) رواه أَبُو داود والترمذي ، وقال : (( حديث حسن ))
Daripada Imran ibn al-Husain (RA) berkata: Seorang lelaki datang kepada nabi (SAW) lalu berkata: ‘As-Salamu ‘alaikum’, kemudian (nabi) menjawabnya, kemudian diapun duduk. Nabi (SAW) berkata “Sepuluh (pahala).” Kemudian datang seorang lagi, berkata: ‘As-Salamu ‘alaikum warahmatullah’, kemudian (nabi) menjawabnya, kemudian diapun duduk. Nabi (SAW) berkata “Dua puluh (pahala).” Kemudian datang seorang lagi, berkata: ‘As-Salamu ‘alaikum warahmatullah wabarakatuh’, kemudian (nabi) menjawabnya, kemudian diapun duduk. Nabi (SAW) berkata “Tiga puluh (pahala).”
[Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizhi, dan katanya: “Hadith hasan”]
Lafaz as-Salam berasal daripada nama Allah, seperti di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
“Sesungguhnya as-Salam adalah salah satu daripada Nama Allah, maka sebarkan ia di antara kamu.”
[Sahih al-Jami’ as-Saghir (no. 1638)]
Pengajaran daripada hadith:
Pengajaran daripada hadith:
1. Galakan bagi setiap orang Islam agar mendoakan saudara seIslam ketika bertemu, dan yang diberi salam pula menjawabnya. Doanya juga diajar oleh nabi caranya, seperti di dalam hadith yang pertama.
2. Perbezaan pahala menurut lafaz-lafaz yang diajar oleh nabi, iaitu yang paling ringkas mendapat 10 pahala, dan yang paling sempurna mendapat 30 pahala.
3. Dengan rahmat Allah dan kelebihanNya, bagi setiap amalan seseorang muslim, Allah berikan kepadanya ganjaran 10 kali ganda, berbeza dengan setiap dosa yang Allah hanya kirakan sebagai satu dosa, dan tidak digandakan.
Kemusykilan: Apa hukum menambah kepada lafaz yang diajar oleh nabi, seperti “ ...wabarakatuhu wamaghfiratuhu” dan “... warahmatullahi ta’ala...”
Jawapan: Lafaz yang diajar oleh nabi ketika memberi salam hanya sehingga “...wabarakatuhu.” Begitulah yang dijelaskan oleh Abdullah ibn Abbas di dalam riwayat berikut :
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ عَطَاءٍ أَنَّهُ قَالَ كُنْتُ جَالِسًا عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ فَدَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْيَمَنِ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ ثُمَّ زَادَ شَيْئًا مَعَ ذَلِكَ أَيْضًا قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَهُوَ يَوْمَئِذٍ قَدْ ذَهَبَ بَصَرُهُ مَنْ هَذَا قَالُوا هَذَا الْيَمَانِي الَّذِي يَغْشَاكَ فَعَرَّفُوهُ إِيَّاهُ قَالَ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ إِنَّ السَّلَامَ انْتَهَى إِلَى الْبَرَكَةِ
Daripada Muhammad ibn ‘Amr ibn ‘Ataa’ berkata: Aku sedang duduk bersama Abdullah ibn Abbas, kemudian datang seorang lelaki daripada Yemen seraya berkata: “As-salaamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuhu..” kemudian dia menambah (lafaznya) sedikit bersamanya juga. Ibn Abbas, yang ketika itu sudah buta, bertanya: “Siapa ini?” Mereka menjawab: “Ini seorang daripada Yemen datang melawatmu,” lalu mereka memperkenalkan dia. Ibn Abbas pun berkata: “Sesungguhnya as-Salam berhenti setakat (mendoakan) berkat (sahaja).”
[al-Muwatta’ oleh Imam Malik, no. 1513 dengan isnad yang sahih menurut Imam al-Albani]
Manakala lafaz tambahan kepada hadith yang telah disebutkan di atas dengan lafaznya “ ...wabarakatuhu wamaghfiratuhu” yang diriwayatkan oleh Abu Daud adalah da’eef menurut Imam al-Albani, lihat Da’eef at-Targhib wat-Tarhib.
Namun, lafaz menjawab salam dibenarkan lebih daripada itu, seperti di dalam riwayat daripada Imam al-Bayhaqi:
كنا إذا سلم النبي صلى الله عليه وسلم علينا قلنا : وعليك السلام ورحمة الله وبركاته ومغفرته
Kami biasa menjawab salam ketika nabi memberi salam kepada kami : “Wa ‘alaika assalam warahmatullah wabarakatuhu wamaghfiratuhu.”
[Lihat Silsilatu l-Ahadith as-Sahihah no. 1449]
*Nota: Kesahihan riwayat-riwayat yang membenarkan jawapan salam dengan tambahan semuanya lemah, tetapi ulama selisih pendapat samada kesemua riwayat itu menguatkan satu sama lain atau tidak. Imam al-Albani berijtihad bahawa riwayatnya lemah semuanya tetapi saling menguatkan dan sesuai dengan ayat 86 Surah an-Nisa, dan begitulah juga pendapat Ibn Hajr al-‘Asqalani. Allahu a’lam.
Walaubagaimanapun tambahan ketika memberi dan menjawab salam yang selainnya, seperti “... warahmatullahi ta’ala...”,dan lain-lain; atau perubahan seperti “salam satu Malaysia” dan lain-lain hendaklah dijauhkan, seperti mafhumnya daripada teguran Ibn ‘Abbas di atas. Begitu juga teguran nabi kepada al-Baraa’ ibn Azib yang mengulang doa tidur di depan nabi, lalu menukarkan lafaz doa yang diajar oleh nabi, daripada lafaz nabi: “Dan nabiMu yang Engkau telah utuskan!" kepada: “Dan rasulMu yang Engkau telah utuskan!" Sekiranya kita fikirkan, perkataan “Rasul” adalah lebih baik daripada perkataan “Nabi”, kerana bukan semua nabi adalah rasul! Namun, nabi tetap menegurnya sekaligus membuktikan bahawa lafaz yang diajar oleh nabi mestilah dikekalkan dan tidak ditokok tambah! Riwayat ini terdapat di dalam Sahih al-Bukhari.
Wa billahi at-Tawfiq.
No comments:
Post a Comment