Monday, May 31, 2010

HADITH: Zikir



عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "مَا عَلَى الْأَرْضِ أَحَدٌ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِلَّا كُفِّرَتْ عَنْهُ خَطَايَاهُ وَلَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ".

أخرجه أحمد (2/158 ، رقم 6479) ، والترمذي (5/509 ، رقم 3460) وحسَّنه الألباني (صحيح الجامع، رقم 5636).



‏قَوْلُهُ: (إِلَّا كُفِّرَتْ) ‏‏مِنْ التَّكْفِيرِ أَيْ مُحِيَتْ وَأُزِيلَتْ ‏‏(وَلَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ) هُوَ مَا يَعْلُو الْمَاءَ وَنَحْوَهُ مِنْ الرَّغْوَةِ وَالْمُرَادُ بِهِ الْكِنَايَةُ عَنْ الْمُبَالَغَةِ فِي الْكَثْرَةِ.

Daripada Abdullah bin ‘Amr (RA): Rasulullah (SAW) bersabda: “Sesiapa yang di atas mukabumi berkata:

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
(Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan Allah Maha Besar, dan tiada upaya mahupun kekuatan kecuali dengan izin Allah.)

Kecuali dihapuskan daripadanya dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.”

[Ahmad (2/158 no. 6479), at-Tirmizhi (5/509 no. 3460) dan ianya hadith Hasan menurut al-Albani, lihat Sahih al-Jami’ no. 5636]

Sabdanya كُفِّرَتْ (dihapuskan )– Takfir bermaksud dipadamkan dan dihilangkan
Sabdanya وَلَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ (walaupun sebanyak buih di lautan )– Iaitu buih yang berada di atas permukaan air dan sepertinya. Yang dimaksudkan dengannya adalah kinayah (metafora) iaitu melampau banyaknya.

Pengajaran Hadith:

1. Kelebihan zikirullah. Pendek sahaja zikirnya tetapi besar ganjarannya.

2. Besarnya ganjaran adalah berkaitan dengan memperingati kebesaran Allah dan kekuasaanNya. Oleh itu, sekiranya kita memperingati makhluk ciptaan Allah, samada yang hidup ataupun yang mati, tiadalah ganjarannya kecuali jika peringatan itu dianjurkan oleh Allah dan RasulNya. Contohnya, kita dianjurkan berselawat kepada Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) kerana bagindalah Rasul yang diutuskan kepada manusia untuk menyampaikan Risalah daripada Allah, dan mengajar kita bagaimana mengingati Allah dan beribadat kepadaNya.

3. Kekuasaan Allah mutlak, sementara makhluk-makhluk ciptaanNya tiada upaya mahupun kekuatan kecuali dengan izin Allah.

4. Penghuni langit, iaitu Malaikat tidak menerima ganjaran yang sama kerana mereka tidak melakukan dosa, seperti firman Allah: “Mereka tidak mengingkari perintah Allah dan mereka lakukan apa sahaja yang diperintah oleh Allah.” [at-Tahrim: 6]

5. Tiada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah. Disebutkan “yang berhak disembah” kerana wujudnya tuhan-tuhan palsu atau tuhan-tuhan yang disembah tanpa kebenaran, seperti firman Allah menukilkan kata-kata orang-orang musyrikin Mekah: “Adakah dia (Muhammad) menjadikan kesemua tuhan-tuhan ini hanya satu Tuhan sahaja? Sesungguhnya, ini sudah tentu sesuatu yang menghairankan!” [Sad :5] Dan diriwayatkan juga bahawa orang-orang Musyrikin Quraisy biasa berkata ketika tawaf mengelilingi ka’abah sambil berkata: “Labbaykallahumma labbayk...” (Kami datang memenuhi panggilanMu Ya Allah, kami datang!), Cuma mereka menambah “Illa shareek huwa laka, tamlikuhu wa ma malaka.” (Kecuali sekutu yang Engkau izinkan, Engkau memilikinya, dan ia tidak memiliki apa-apa). Talbiyah mereka serupa talbiyah orang-orang Islam, cuma mereka membenarkan wujudnya tuhan-tuhan yang disembah BERSAMA Allah, sambil mempercayai Allah yang paling berkuasa dan memiliki tuhan-tuhan yang lain itu! Inilah hakikat syirik, iaitu memberikan hak-hak Allah kepada selain daripadanya, walaupun dipercayai kekuasaan Allah adalah mutlak! Orang-orang yang beriman, mereka beriman bahawa Allahlah yang berhak disembah dengan apa jua cara ibadat, dan selain Allah tidak berhak langsung dan tidak pernah Allah mengizinkannya!

No comments:

Post a Comment