Hadith Encyclopedia



بحث عن

Thursday, January 5, 2012

SIRI KESEDARAN DAN MENGHIDUPKAN SUNNAH RASUL 2

Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) pernah bersabda:

من أحيا سنة من سنني، فعمل بها الناس، كان له مثل أجر من عمل بها، لا ينقص من أجورهم شيءٌ

“Sesiapa yang menghidupkan satu Sunnah daripada Sunnah-Sunnahku, lalu orangramai beramal dengannya, baginya pahala seperti sesiapa yang beramal dengannya, tanpa mengurangkan pahala mereka sedikit pun.”
[Sunan Ibn Majah dan disahihkan oleh al-Albani]

Oleh itu, sekiranya sepuluh (10) orang mula mengamalkan Sunnah nabi disebabkan oleh kita, maka kita akan memperolehi pahala yang sama daripada setiap seorang daripada mereka, kurniaan Allah kerana mereka dapat pahala mereka, dan kita dapat pahala yang serupa, cuma berganda 10.

Mengaku sahajalah, kita tidak banyak beramal, dan hidup kita juga tidak lama. Semakin tua pula semakin lemah, maka semakin kurang kebolehan kita untuk belajar agama, apatah lagi untuk beramal.

Hidupkan Sunnah nabi, dalam amalan harian kita, agar kita dapat terus beramal 24jam, dan orang lain yang mengikuti contoh kita juga akan menggandakan pahala amalan kita. Inilah rahsia mendapat pahala beramal beribu-ribu, malah berjuta-juta tahun walaupun umur hayatnya tidak lebih daripada 100 tahun.

Dan mengamalkan Sunnah nabi tidak susah. Hanya perlukan ilmu, niat dan amal.

Contohnya, kita semua akan makan sekurang-kurangnya 2 kali sehari, dan tidak termasuk “snack” dan lain-lain di antaranya. Dan kita semua tahu bahawa nabi makan menggunakan tangan kanannya. Oleh itu:
  1. Niatkan bila makan nanti menggunakan tangan kanan kerana itulah Sunnah nabi.
  2. Amalkan berterusan, dan jangan gunakan tangan kiri, kecuali terpaksa (seperti tangan kanan kudung), walaupun menyusahkan.

Dan kita boleh mendapat pahala tambahan lagi seperti berikut:
  1. Tambah niat agar amalan kita itu menjadi contoh kepada orang lain.
  2. Sekiranya ada sahabat kita yang makan dengan tangan kiri, maka beritahulah dia agar makan dengan tangan kanan untuk dapat pahala mengikut Sunnah. Dengan ini kita dapat mengingatkan orang lain tentang amalan Sunnah nabi, dan sekiranya mereka amalkan, kita akan dapat pahala yang disebutkan dalam hadith di atas.

Nota: Semua di atas tidak diperolehi kecuali dengan mula-mulanya ada ILMU. Tanpa ilmu, kita tidak tahu sesuatu itu boleh membuah pahala atau tidak, sedangkan kita memang mengamalkannya setiap hari. Janganlah kita tergolong di kalangan orang-orang yang rugi di Akhirat nanti!

1 comment:

  1. Kita sebagai jiran tetangga digalakkan untuk saling ziarah menziarahi.. huhu..
    Jom masuk blog saya. Ada post terbaru bertajuk Realiti Betul Perempuan dan Duit

    ReplyDelete