Saturday, January 29, 2011

عَنْ أمِيرِ المُؤْمِنِينَ أبي حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَاب رَضيَ الله عَنْهُ قَال: سَمِعتُ رسُولَ الله صَلّى اللّه عَلَيْهِ وَسَلَّم يَقُولُ: إنَّمَا الأعْمَالُ بِالْنيَّاتِ، وَإنَّمَا لِكلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرتُهُ لِدُنيَا يُصيبُهَا، أَوِ امْرَأةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إلَى مَا هَاجَرَ إلَيْهِ

Daripada Amirul Mukminin, Abu Hafs Umar bin al-Khattab (ra) berkata: Saya mendengar Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) bersabda:
"Hanyalah (hukum) perbuatan itu bergantung kepada niat-niatnya. Dan hanyalah (ganjaran) bagi setiap orang menurut apa yang diniatkan. Maka barangsiapa yang berhijrah untuk Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu untuk Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah untuk dunia yang diinginkannya, atau wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya itu untuk apa yang dia tujui.”
Perawinya:
Amir al-Mukminin Abu Hafs Umar bin al-Khattab bin Nufail al-Qureshi al-‘Adawi, nasabnya bertemu dengan nasab Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) pada Ka’b bin Lu’ay. Beliau (di antara yang) awal memeluk Islam di Mekah dan mengambil bahagian di dalam semua peperangan (bersama Rasulullah) dan memegang jawatan Khalifah selepas Abu Bakr as-Siddiq. Beliau dibunuh pada tahun 23H pada bulan Zulhijjah berlalu empat (hari) daripadanya, atau dikatakan (juga) tiga (hari).
Kosa kata:
إنَّمَا – untuk membataskan (الحصر), iaitu mensabitkan hukum kepada yang disebutkan dan menafikan hukum itu bagi selain daripadanya.
الأعْمَالُ – Amalan-amalan badaniyah (dengan tubuh badan), (termasuk) kata-kata, perbuatan, fardu mahupun sunat, yang berpunca daripada mukallaf yang beriman.
بَالْنيَاتِ – (Niyyaat) adalah jama’ (plural) نِيَّة, iaitu keazaman hati.
وَإنَّمَا لِكل امرئ مَا نَوَى – Sesiapa yang berniatkan sesuatu, dia tidak akan mendapatkan selainnya.
فمَنْ كَانَتْ هِجْرَتهُ – (Hijrah) adalah berpindah daripada negara Syirik kepada negara Islam.
إلَى اللّه وَرَسُولِهِ – bahawa niatnya ketika berhijrah adalah mentaati Allah dan RasulNya
فَهِجْرَتهُ إلَى اللّه وَرَسُولِهِ – (maka hijrahnya untuk Allah dan RasulNya) dari segi hukum dan syara’.
دُنيا – iaitu apa sahaja di atas mukabumi termasuk angin dan cuaca sebelum hari kiamat. Dikatakan juga maksudnya adalah harta.
يُصيبُهَا - mendapatnya
فَهِجْرَتُه إلَى مَا هَاجَرَ إليهِ – (maka hijrahnya itu untuk apa yang dia tujui) baik dunia mahupun wanita. Yang pertama adalah seorang peniaga, dan yang kedua adalah pelamar.
Pengajaran daripada hadith:
1. Galakkan kepada keikhlasan. Oleh itu para ulama suka memulakan penulisan-penulisan dengan hadith ini agar penuntut ilmu berwaspada tentang pembetulan niat.
2. Bahawa semua amalan shariah tidak dipertimbangkan kecuali dengan niat (yang ikhlas), dan di antaranya adalah at-Taharah seperti bab yang dibuat oleh penulis.
3. Kelebihan berhijrah kepada Allah dan RasulNya. Hijrah telah berlaku di awal Islam dalam dua wajah:
a. Berpindah daripada negara yang diselubungi ketakutan kepada negara aman, seperti hijrah ke Habsyah dan permulaan hijrah daripada Mekah ke Madinah
b. Hijrah daripada negara Kufur kepada negara Iman, dan ini selepas nabi menetap di Madinah dan berhijrah juga sesiapa sahaja orang Islam yang berkemampuan. Ketika itu Hijrah khusus untuk perpindahan ke Madinah sehinggalah dibuka kota Mekah, dan ketika itu putuslah pengkhususan (hijrah) dan tinggallah (makna) umum perpindahan daripada negara Kufur kepada negara Islam, wajib bagi yang mampu.
4. Perbuatan-perbuatan yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah tidak beroleh pahala kerana perbuatan itu semata-mata, sehinggalah diniatkan dengannya untuk mendekatkan diri kepadaNya.
[Diterjemah daripada kitab al-Ilmam bisyarh Umdat al-Ahkam oleh Shaikh Ismail al-Ansari]

No comments:

Post a Comment